Wednesday 17 February 2010

.:: Apa Itu Harrods ::.

Pengetahuan Umum
(saja-saja untuk berkongsi dengan semua) =]

Firstly, pengenalan mengenai Harrods dan sedikit latar belakangnya ok.
(rujukan drpd wikipedia..tq)

Harrods adalah sebuah gedung serbaneka terletak di Brompton Road di Knightsbridge, London, England. Jenama Harrods kuga digunakan pada usahawan lain diambil oleh kumpulan Harrods dari syarikat termasuk Harrods Bank, Harrods Estates, Harrods Aviation dan Air Harrods.

Gedung ini menduduki sebuah tapak 4.5-ekar (18,000 m²) dan mempunyai melebihi satu juta kaki persegi (90,000 m2) dari ruang jualan di melebihi 330 jabatan. Ini membuat Harrods salah satu dari gedung serbaneka terbesar di dunia tetapi secara lebih kecil daripada Busan Mall yang luasnya 293,905 m2 di Korea Selatan, secara rasmi gedung serbaneka terbesar di dunia. Kedai kedua terbesar di UK, Selfridges di Oxford Street, adalah sedikit melebihi setengah saiz dengan 540,000-kaki persegi (50,000 m²) of selling space.

Cogan kata Harrods adalah Omnia Omnibus Ubique — All Things for All People, Everywhere (atau dalam terjemahan bahasa Melayu "Semua Benda untuk Semua Orang, Di mana-mana sahaja"). Beberapa jabatannya, termasuk jabatan Krismas bermusim dan Food Hall, adalah masyhur dunia.

Antara peringatan yang dibuat:

Sejak kematian Diana, Puteri dari Wales, dan Dodi Fayed, anak lelaki Mohamed Al Fayed, dua peringatan ditugaskan oleh Al Fayed telah didirikan dalam Harrods pada kedua-dua pasangan itu. Yang pertama, didedahkan pada 12 April 1998, terdiri dari fotograf kedua-dua mereka di belakang paparan berbentuk piramid yang memegang suatu gelas wain masih didicomot dengan kesan gincu dari makanan malam Diana terakhir dan juga dijelaskan sebagai cincin pertunangan Dodi dibeli hari sebelum mereka meninggal dunia.

Peringatan kedua, didedahkan pada 2005 dan diletakkan oleh tangga gerak Mesir di pintu tiga berjudul "Innocent Victims", adalah sebuah arca gangsa pada kedua pasangan menari di pantai di bawah sayap-sayap sebuah albatross. Albatross adalah seekor burung yang dikatakan menandakan "Roh Kudus". Skulptur ini telah dicipta oleh Bill Mitchell yang berusia 80 tahun yang dikatakan seorang kawan karib Al Fayed dan telah menjadi penasihat reka bentuk kesenian ke Harrods untuk 40 tahun. En. Al Fayed berkata dia hendak menetapkan pasangan yang "rohnya hidup" melalui arca.

Selepas kematian Michael Jackson, Al-Fayed mengumumkan bahawa mereka telah merancang untuk membina sebuah arca peringatan panyanyi itu.


BATIK muncul di Harrods, London
(rujukan dr http://pesonabatik.com/blog/?s=seramik filed under berita Aug 29, 2008)

Malaysia bakal melakar sejarah apabila produk batik dari negara ini bakal dipamer dan dijual di pasaraya terkenal, Harrods di kota London, United Kingdom. Mulai awal tahun 2009, pengunjung pasaraya Harrods yang terdiri daripada pelbagai lapisan bangsa dan kewarganegaraan boleh melihat produk batik Malaysia dengan lebih dekat.

Acara hebat juga bakal menanti apabila diberitakan ratu England, Queen Elizabeth II bakal merasmikan pembukaan pelbagai produk berasaskan batik tersebut. Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah bakal mewakili negara dalam membawa batik ke Harrods buat pertama kalinya dalam sejarah. Antara barang barang yang bakal dijual adalah baju, kain, barangan kraftangan dan seramik yang berasaskan kepada corak batik.

Dengan keluasan lebih 18,000 meter persegi dan mampu memuatkan lebih daripada 300 bahagian jualan, Harrods merupakan pasaraya terbesar di United Kingdom. Berbeza dengan pasaraya kelas pertengahan yang lain, ia adalah sebuah pasaraya kelas atasan, dan hanya mereka yang berpakaian kemas sahaja yang boleh memasukinya. Barang barang yang dijual di Harrods juga adalah barangan original dan mempunyai mutu yang tersendiri.

Harrods dimiliki oleh Mohamed Al-Fayed dan keluarganya, yang merupakan antara keluarga terkaya di England. Anak Mohamed Al-Fayed, Dodi merupakan kekasih kepada Lady Diana sebelum kedua dua mereka terbunuh dalam sebuah kemalangan jalan raya penuh kontroversi di Paris, Perancis pada tahun 1998.


Sehingga kini, usaha telah dilakukan untuk mempromosikan produk batik di peringkat antarabangsa seperti di Italy, Australia dan bahagian bahagian lain di Britain. Baru baru ini juga, Kementerian Pelancongan, dengan kerjasama kerajaan British, telah menganjurkan pesta penjualan batik berhampiran dengan mercu pelancongan terkenal di England, iaitu Tower Bridge. Harrods di Kota London

0 comments:

Post a Comment

<3 Comment Me <3

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 Aku Wanita Biasa. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan